Календарно-тематичне планування уроків світової літератури для 10 класу Рівень стандарту

Світова література 10 клас
На навчальний рік – 35 год.
На тиждень – 1 год.
На текстуальне вивчення художніх творів – 27 год.
На контрольні роботи – 3 год.
На роботи з розвитку мовлення – 2 год.
На уроки позакласного читання – 1 год.
Резервний час – 2 год.
Тема уроку
Рівень компетентностей учня
Дата

1. Вступ. Із літератури реалізму (7 год.)

1.  
ВСТУП. Загальна характеристика розвитку культури та лі­тератури XIX ст.  Реалізм як напрям у світовій літературі.
Розквіт реалістичної літератури, його зв'язок із розвитком природничих наук. Майстри соціальної прози: Стендаль, О.Бальзак, Г.Флобер, Ч.Діккенс, Генрі Джеймс, Ф.Достоєвський, Л.Толстой, А.Чехов та ін.
Роль художньої літератури у культурному та суспільному житті ХІХ ст.
ТЛ «соціально-психологічна проза».
Учень (учениця):
називає основні риси та етапи літературного процесу ХІХ ст. (взаємодія романтизму і реалізму, домінування реалізму, поява модерністських явищ).
пояснює особливості соціально-психологічної прози ХІХ ст., роль художньої літератури у культурному та суспільному житті ХІХ ст.;
називає найвизначніших представників соціально-психологічної прози ХІХ ст.;
обґрунтовує твердження про те, що ХІХ ст. є «золотою добою» класичного роману.
ТЛ Дає визначення поняття «соціально-психологічна проза».


2.  
Стендаль. Життєвий і творчий шлях письменника. Синтез романтизму й реалізму в його творчості.
Учень (учениця):
розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху Стендаля та місце в ньому роману «Червоне і чорне»;
висловлює судження про багатозначність назви роману;
визначає провідні риси характеру Жульєна Сореля та
головні етапи формування його особистості;
порівнює суспільні закони й звичаї у Вер’єрі – Безансоні - Парижі;
розповідає про своєрідність втілення теми кохання у романі;
зіставляє жіночі образи твору;
визначає риси романтизму і реалізму в романі.
ТЛ Висловлює судження про жанрові особливості соціально-психологічного роману, а також про психологізм твору.


3.  
Роман «Червоне і чорне», поєднання в ньому соціально-політичного й психологічного аспектів. Гостра критика режиму Реставрації.


4.  
Конфлікт головного героя Жульєна Сореля з суспільством як сюжетний стрижень роману. Внутрішня драма героя як наслідок цього конфлікту.


5.  
Жіночі образи роману. Психологізм творчості Стендаля. ТЛ психологізм твору.


6.  
РЗМ №1. Складання анкети головного героя, цитатних характеристик.


7.  
Контрольна робота №1.



Зошити

Тематична

1.1. Із літератури реалізму. Бальзак. Достоєвський (7 год.)

8.  
Онорé де БАЛЬЗÁК. Життєвий і творчий шлях письменника.  Бальзак і Україна.
Бальзак – видатний французький письменник, за­чинатель соціального реалістичного роману. Поєд­нання реалістичних і романтичних елементів у його художній системі. «Людська комедія» – грандіозна енциклопедія життя Франції першої половини XIX ст., її проблематика і структура.
Учень (учениця):
розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника і місце в ньому повісті «Гобсек»;
характеризує творчість французького письменника Бальзака як визначне явище світової літератури ХІХ ст.;
відзначає зв’язок його життя з Україною;
пояснює, чому «Людську комедію» Бальзака називають “енциклопедією життя Франції першої половини XIX ст.”;
визначає місце повісті «Гобсек» у творчому доробкові Бальзака;
наводить приклади поєд­нання в образі Гобсека елементів реалізму (детальний опис операції позики грошей, точність фіксації кількості відсотків за конкретну фінансову операцію лихваря тощо) і романтизму (самотність і загадковість багатія: достеменно невідомо, хто він, звідки приїхав, де нажив свій величезний капітал);
аналізує особливості втілення мотиву влади золота в повісті «Гобсек»: золото стало новим володарем світу, на зміну владі аристократів іде влада “гобсеків”, капіталістів («Золо­то – ось душа вашого нинішнього суспільства»);
визначає особливості композиції повісті (роль прийому обрамлення: історія про Гобсека «взята в рамку» опису розмови у салоні віконтеси де Гранльє);
характеризує роль Дервіля в розгортанні й відтворенні подій твору (він об’єктивно відтворює події, висловлює власне ставлення до героїв і ситуацій, що створює особливу атмосферу задушевності розмови і вірогідності оповіді);
висловлює особисте ставлення до проблем, що піднімаються в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.


9.  
Влада золота та її філософія в повісті «Гобсек». Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа й скнари» Гобсека. Зіставлення образів Фанні Мальво і Анастазі де Ресто. Роль Дервіля в розгортанні й відтворенні подій повісті. Композиція і стиль твору.


10.   
Контрольний твір


11.   
 Фéдір ДОСТОЄВСЬКИЙ. Життєвий і творчий шлях письменника. Творчість Достоєвського як одна з вершин ро­сійської і всесвітньої літератури. Філософські, соціальні, психологічні й морально-етичні ідеї твору.
Учень (учениця):
розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника і місце в ньому роману «Злочин і кара»;
називає характерні риси літератури реалізму (правдиве зображення дійсності, аналітичний підхід до зображуваного і т.д.);
визначає творчість російського письменника і філософа Достоєвського як одну з вершин ро­сійської і всесвітньої літератури;
акцентує увагу на значному філософському (розвінчання теорії агресивного індивідуалізму: “тварь я дрожащая или право имею”) і етич­ному (співчуття до «знедолених і ображених») потенціалі роману “Злочин і кара”;
простежує і підтверджує цитатами з тексту еволюцію образу Раскольнікова;
висловлює власні судження щодо теорії сильної особис­тості, “надлюдини” і підтверджує їх прикладами і цитатами з тексту;
розкриває особливості системи образів роману, зокрема – знаходить у Родіона Раскольнікова і Соні Мармеладової спільне (обидва вчинили переступ проти суспільних законів і норм: він став убивцею, а вона – повією) і різне (вона пожертвувала собою заради інших, а він пожертвував іншими заради себе);
висловлює особисте ставлення до проблем, що піднімаються в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.
Висловлює судження щодо символіки  назви твору;
ТЛ Дає визначення поняття «роман» і його різновидів, зокрема «психологічного роману», «філософського роману». Домашній твір


12.   
Роман «Злочин і кара» як утілення нового, полі­фонічного типу художнього мислення. Філософські, етич­ні й естетичні погляди письменника та їхнє втілення в художніх творах. ТЛ «роман» і його різновидів, зокрема «психологічного роману», «філософського роману».


13.   
Еволюція образу Раскольнікова і розвінчання теорії сильної особис­тості, «надлюдини». Розкриття складності та суперечливості духовного світу людини.


14.   
Система образів роману, значення і символіка його назви.



Зошити

Тематична

1.2.  Із літератури реалізму. Толстой (6 год.)

15.   
Лев ТОЛСТÓЙ  Життєвий і творчий шлях письменника. Творчість Льва Толстого як найповніший вияв можли­востей реалістичної літератури. Духовні й творчі шукання та здобутки письменника.
Учень (учениця):
розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника і місце в ньому роману «Анна Кареніна»;
визначає творчість Л.Толстого як найповніший вияв можли­востей реалістичної літератури;
виділяє ключові епізоди  роману (зустріч Анни і Вронського на вокзалі, побачення Анни з сином тощо);
називає основні проблеми твору: роль сім’ї у житті людини (“мысль семейная” /Л.Толстой/); пошуки основ міцних сімейних стосунків (“усі щасливі сім’ї схожі між собою, кожна нещаслива сім’я нещасна по-своєму”); право жінки/чоловіка на життя за порухами власної душі чи обов’язок перед членами своєї сім’ї, передовсім дітьми (доля Сергія Кареніна та маленької Ані) і т.д.;
характеризує образи головних героїв твору в їхній психологічній глибині (насамперед – суперечливий образ Анни; крім того – образи Олексія Кареніна, Стіви Облонського, Вронського, Левіна;
доводить, що проблематика роману “Анна Кареніна” має загальнолюдське значення;
висловлює особисте ставлення до проблем, що піднімаються в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.


16.   
Роман «Анна Кареніна». Образи-характери роману, пластичність змалюван­ня і психологічна глибина.


17.   
Суперечливий образ Анни. Образ Левіна, його автобіографічна складова.


18.   
Паралелізм у композиції роману, особливості стилю.
“Діалектика душі” толстовських героїв.


19.   
РЗМ№2. Диспут «Роль сімї у житті людини»


20.   
Контрольна робота №2.


Зошити

Тематична

        Тема  2. Традиції і новаторські зрушення в поезії середини – другої половини XIX ст.(8 год.)

21.   
Загальна характеристика провідних шляхів розвитку поезії сер. ХІХ ав.
Етичні та естетичні засади соціально спрямованої лірики (М.Некрасов). Нові грані романтичного поетичного світу в творчості «пізніх» романтиків (Ш.Бодлера, В.Вітмена, Ф.Тютчева). Принципи «чистого мистецтва» у поезії (група «Парнас», творчість А.Фета).
Світоглядно-естетичні зрушення у мистецтві та літературі.
Т.Л. Поняття про декаданс.
Учень (учениця):
розповідає про провідні шляхи розвитку поезії середини-другої половини ХІХ ст.
висловлює власне судження про  етичні та естетичні засади соціально спрямованої лірики;
розмірковує  про феномен «чистого мистецтва» у поезії, а також про  світоглядно-естетичні зрушення у мистецтві та літературі  середини – другої половини XIX ав.;

ТЛ Дає визначення поняття «декаданс».






22.   
Волт ВÍТМЕН (Вірші за вибором учителя)
Життєвий і творчий шлях письменника. Вітмен – американський поет-новатор. Зв’язок його поезії з романтичними традиціями  та трансценденталізмом. 
Учень (учениця):
розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху поета;
пояснює, чому американця Волта Вітмена називають великим поетом-новатором;
пояснює, чому “Пісня про себе» вважається програмовим твором поета (у ній яскраво втілені особливості стилю і світогляду Вітмена);
виразно читає і аналізує вірші В.Вітмена.
ТЛ Дає визначення поняття «верлібр».


23.   
Збірка “Листя трави», її провідні теми й мотиви. Звернення до вільного вірша (верлібру). “Пісня про себе» – програмовий твір поета. ТЛ «верлібр».


24.   
Шарль БОДЛÉР Життєвий і творчий шлях письменника. Бодлер – французький поет другої по­ловини XIX ав., пізній романтик і один із зачинателів символізму. Світогляд і естетичні погляди Бодлера і збірка “Квіти зла». Протиставлення дійсності й ідеалу як семантико-образна вісь збірки. Пошуки “сучасної краси», “видобування краси зі зла» в поезії Бодлера.
ТЛ «символ», «декаданс», «натуралізм», «імпресіонізм», «неоромантизм», «символізм».
Учень (учениця):
розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника;
розповідає про модерністські зрушення у французькій поезії другої половини ХІХ ав.;
пояснює, що Бодлер був водночас і пізнім романтиком і одним із зачинателів символізму;
характеризує естетичні погляди Бодлера, втілені у збірці «Квіти зла»;
висловлює судження про те, в чому полягає своєрідність вирішення проблеми “поет і натовп” у поезії «Альбатрос»;
пояснює, в чому полягає філігранність поетичної техніки і формальна довершеність вірша “Вечорова гармонія”, завдяки яким художнім засобам зреалізовано його “авію вальний” (сугестивний) вплив на читача/слухача;
наводить приклади втілення рис символізму в поезіях Бодлера;
виразно читає і аналізує вірші Бодлера.
ТЛ Дає визначення понять «символ», «декаданс», «натуралізм», «імпресіонізм», «неоромантизм», «символізм».







25.   
Традиційність і своєрідність вирішення проблеми “поет і натовп» у поезії “Альбатрос».
Філігранність поетичної техніки, формальна довершеність і сугестивність вірша “Вечорова гармонія”.
Тлумачення предметних образів як “видимих знаків” ідей, почуттів, душевних станів (“Відповідності”).


26.   
Із поезії французького символізму
Символізм як літератур­ний напрям останньої третини XIX – початку XX ст. Основні естетичні принципи та поетичне нова­торство символістів.
Поль ВЕРЛÉН “Забуті арієти», “Так тихо серце плаче…”, “Поетичне мистецтво”.
Поняття про символ. Сугéстія (навіювання) як важливий художній засіб симво­лістської поезії. ТЛ «символізм», «сугестія».
Учень (учениця):
характеризує в найзагальніших рисах символізм як літератур­ний напрям останньої третини XIX – початку XX ст.;
визначає музичність як важливу ознаку віршів Верлена, засіб прямого вираження інтуїтивно-емоційного, несвідомого, настроєвого;
тлумачить поняття сугéстія (навіювання), визначає її як важливий художній засіб симво­лістської поезії (поети-символісти прагнучи передати те, що не висловиш звичайним словом, навіювали невизначене, позбавлене чіткого сенсу й обрисів (“про неясне говорили неясно”);
висловлює судження про причини зменшення питомої ваги інформаційно-розповідної функції поетичної мови у віршах символістів і активізації функції сугестивної;
 наводить конкретні приклади використання символів у поезіях Верлена або Рембо (наприклад, п’яний корабель із однойменного вірша А.Рембо) як основ­ного засобу поетичного самовираження, його потрак­тування французькими символістами: спонтанність з’яви, непроясненість і багатозначність, “підказу­вання” смислів і простір для відгадування;
виразно читає і аналізує вірші Верлена й Рембо.
ТЛ Дає визначення понять «символізм», «сугестія».


27.   
Артюр РЕМБÓ “Відчуття”, “П’яний корабель”, “Голосівки”. Зняття інформаційно-розповідної функції поетичної мови.


28.   
Контрольна робота №3


Зошити

Тематична

Тема 3. Роман ранньомодерністської доби (6 год.)

29.   
Óскар УÁЙЛЬД «Портрет Доріана Грея».
Життєвий і творчий шлях письменника. Уайльд – письменник англійського раннього модернізму.
Учень (учениця):
розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника і місце в ньому роману «Портрет Доріана Грея»;
пояснює, чому англійця О.Уайльда називають письменником англійського раннього модернізму (передовсім, підкреслюючи естетизм Уайльда, імпресіоністичність стилю);
визначає роман “Портрет Доріана Грея” як осереддя творчості Уайльда: саме в цьому романі риси естетизму, поетизація краси як сенсу й основного завдання мистецтва втілилися найповніше;
характеризує “Портрет Доріана Грея” як інтелектуальний роман і вказує на головні філософсько-естетичні та моральні проблеми твору: співвідношення краси й моралі, чи може краса бути вільною від моралі, як таке вивільнення діє на особистість;
ТЛ Дає визначення понять «естетизм», «інтелектуальна проза», «парадокс».


30.   
Естетизм Уайльда, імпресіоністичність стилю.



31.   
«Портрет Доріана Грея» як осереддя творчості письменника, філософсько-естетичні та моральні проблеми твору.


32.   
Риси інтелектуального роману.
ТЛ «естетизм», «інтелектуальна проза», «парадокс».


33.   
УПЧ№1. Кнут Гамсун. Пан.


34.   
Узагальнення та систематизація вивченого протя­гом року матеріалу
Учень (учениця):
називає авторів і переказує зміст вивчених протягом року творів;
повторює і систематизує засвоєні протягом навчального року відомості про особливості перебігу світового літературного процесу);


35.   
Резерв














Немає коментарів:

Дописати коментар